Koncept

Ensomhed er en folkesygdom, der giver reelle problemer og endda fysiske konsekvenser for de flere end 210.000 danskere, det påvirker.

Det er ikke noget, man kan løse alene, så da Ældre Sagen bad os om at gå ind i kampen mod ensomhed, anbefalede og etablerede vi et framework for collective impact, hvor vi samlede og organiserede flere end 60 store som små medlemmer af en folkebevægelse. Medlemmerne er alt fra organisationer, fonde, virksomheder, kommuner, foreninger, offentlige institutioner mv. og går på tværs af fagområder og geografiske skel i hele Danmark. Vi navngav initiativet: Folkebevægelsen mod Ensomhed.

Vi har opstartet, organiseret og drevet Folkebevægelsens første to år, hvor vi har haft ansvar for organisation, kommunikation og kreativ udvikling.

Læs mere om arbejdet med at grundlægge alliancen for Folkebevægelsen såvel som for Danmarks Indsamling og Globalt Fokus’ kampagne mod en politikerskabt katastrofe.

Til Folkebevægelsens andet år udviklede vi konceptet ‘Danmark spiser sammen’. En landsdækkende eventuge, hvor vi mobiliserede privatpersoner og Folkebevægelsens medlemmer til at afvikle middagsarrangementer, hvor alle kunne føle sig velkomne. Folkebevægelsen mod Ensomhed afviklede desuden flagskibsmiddag 5 steder i Danmark, bl.a. i Nørrebrohallen med deltagelse af Kronprinsesse Mary.

Den samlede indsats har bestemt slået hul på tabuet om ensomhed i Danmark. Og Folkebevægelsen lever fortsat i bedste velgående og arbejder videre for at nå det ambitiøse mål om at halvere antallet af ensomme danskere i 2020.

Alliance

Folkebevægelsen mod Ensomhed tæller i dag flere end 70 organisationer, fonde og virksomheder og er et omfattende eksempel på collecitive impact i Danmark.

Som overordnede projektledere på Folkebevægelsen inviterede, tiltrak og engagerede vi medlemmer, der kunne bidrage med deres unikke netværk, kontaktpunkter og kompetencer. Det sikrede, at vi skabte en alliance, der bredt favnede de mange forskelligartede dimensioner, hvor ensomhed påvirker de ensomme og deres pårørende.

I 2015 afviklede Danmarks Radio en cross-channel tema-uge om ensomhed. I den forbindelse deltog Thomas Blachmann i en udsendelsesrække om ensomhed til DR.

Mobilisering

En folkebevægelsen står og falder med den folkelige opbakning, som vi sikrede på flere fronter.

Vi mobiliserede medlemmernes egne medlemmer og lokalafdelinger ved at producere og distribuere vejledninger, kampagnematerialer og idékataloger.

Vi satte ensomheden på mediernes dagsorden med en positiv framing og et sprog, der gjorde den følsomme (og tabubelagte) sag til at tale om for samfundet, eksperter, beslutningstagere og helt almindelige mennesker. Med den nationale begivenhed ‘Danmark spiser sammen’ var der også pr-mæssigt skabt et stærkt udgangspunkt via den lokale forankring med de mange forskelligartede spisearrangementer over hele landet. Det gav i april 2016 flere end 1.000 medieomtaler.

Mobiliseringsfilm fra den nationale begivenhed 'Danmark spiser sammen'

Vi udviklede et kampagne-site til ‘Danmark spiser sammen’. På siden var der blandt andet en søgemaskinefunktion, hvor arrangører kunne uploade deres spisearrangementer, og interesserede kunne finde et sted at være gæst.

Søgemaskinen over spisearrangementer til 'Danmark spiser sammen'

Gennem hele forløbet har vi udviklet og produceret alt materiale til Folkebevægelsen: Flyers, bannere, video, Facebook content, layouts, annoncer osv.