Deres udfordring:
At gøre ensomhed til noget, vi både taler om og handler på sammen, selvom emnet er både komplekst og tabubiseret.
Vores løsning:
At samle danske foreninger, virksomheder, organisationer, kommuner, fonde m.fl. om en lændsdækkende indsats, der gik til problemstillingen fra mange sider.
Sådan gjorde vi:
Da Ældre Sagen kom til os med en ambition om at gøre en markant indsats mod ensomhed, anbefalede vi at samle en alliance med flere end 60 medlemmer. Folkebevægelsen mod Ensomhed er et omfattende eksempel på collecittive impact i Danmark.
Som overordnede projektledere på Folkebevægelsen inviterede, tiltrak og engagerede vi medlemmer, der kunne bidrage med deres unikke netværk, kontaktpunkter og kompetencer. Det sikrede, at vi skabte en alliance, der bredt favnede de mange forskelligartede dimensioner, hvor ensomhed påvirker de ensomme og deres pårørende.
Foruden den strategiske udvikling og daglige drift stod vi desuden for al udarbejdelse af Folkebevægelsens visuelle identitet, hjemmeside og kampagnematerialer.
I 2015 afviklede Danmarks Radio en tema-uge om ensomhed på tværs af DRs kanaler – bla. programserien med Thomas Blachmann, der som altid fik danskerne til at tale sammen om et givent emne – første skridt i aftabuiseringen.
Resultat:
Folkebevægelsen mod Ensomhed satte det svære emne ensomhed på dagsordenen som aldrig før, og vi var med til at skabe en reel folkelig bevægelse, som fortsat arbejder på tværs af organisationer for at gøre en forskel for ensomme i Danmark.
Læs hele casen