Koncept

Vi svømmer i flotte kandidatgrader og gode ideer, men de dygtige mennesker og deres kloge hænder, der kan omsætte det hele til virkelighed, er en mangelvare. I år 2025 står vi til at mangle 44.000 faglærte dvs. 88.000 hænder. Produktionsskolerne i Danmark vil sørge for, at vores samfund har de mange faglærte, vi skal bruge.

Derfor var det reelt en samfundsopgave, som Produktionsskolerne i Danmark kom til os med, da de bad os om at udvikle kommunikation for dem.

Kampagnen var en påvirkning af politikerne op til forhandlingerne om den nye forberedende grunduddannelse i vinteren/foråret 2017, hvor produktionsskolerne risikerede en hård medfart. Og kampagnen var udviklet til både at skulle involvere nuværende og tidligere elever, lærer, forældre m.fl. for samtidig også at give dem den fuldt fortjente stolthed tilbage.

Derfor gav vi bevægelsen navnet ‘Kloge hænder’ og kaldte Produktionsskolerne for leverandøren af disse kloge hænder.

Advertising

Vi indledte kampagnen med en landsdækkende indrykning af printannoncer i de store danske dagblade. Her forklarede vi sort på hvidt om Danmarks udfordringer og om, hvordan Produktionsskolernes udvikling af kloge hænder er en væsentlig del af løsningen.

Annonce i de store danske dagblade

Annoncen satte Produktionsskolerne på kortet over for politikerne. Og ved at placere eksekveringen i dagbladene sikrede vi at ramme dem i en situation, hvor de allerede havde dedikeret tid til at modtage information og perspektiv.

Derfor kunne vi tillade os at lave en annonce, der larmer i kraft af tekst og indhold, frem for at konkurrere på de digitale og hurtigere mediers præmisser, hvor fordybelse kan være svært.

Mobilisering

Andet trin i kampagnen var kreativt forankret i samme greb og indsigter som printannoncerne: At Produktionsskolerne skaber de kloge hænder, som Danmark mangler.

For at skille os ud fra mængden af intereorganisationer, der fortæller om deres egen vigtighed, mobiliserede vi Produktionsskolernes primære interessenter. Det gjorde vi ved at invitere elever, tidligere elever, medarbejdere og deres pårørende til at dele deres egne historier om den værdi, Produktionsskolernes uddannelser har skabt, til gavn for både dem selv og Danmark.

Læs mere om vores bidrag til mobiliseringen af baglandet eller om, hvordan vi hjalp Læger uden Grænser med at få mobiliseret indsamlere til deres landsindsamling eller involveret alle PANDORAs medarbejdere i en verdensomspændende udrulning af virksomhedens værdier.

Udover de i forvejen udarbejdede opslag og historier til Kloge Hænders Facebook side, udviklede vi også en skabelon til skolernes elever og interessenter, hvor de kunne tage billeder af deres hænder, beskrive deres erfaringer med Produktionsskolerne og dele det på sociale medier. På den måde var det ikke blot let at deltage, det var samtidig en legitim mulighed for at fortælle om egne sejre, hvilket er en stærk driver for engagement på sociale medier.

Læs mere om vores arbejde med sociale medier og med at give kampagnen liv på Facebook. Eller om vores bidrag til Sikker Trafiks Instagram succes eller om, hvordan BESTSELLERs Give-A-Day eksternt buldrede løs på Instagram pga. en intern app og fotodelings-funktion til Instagram.